Taidegrafiikka

Linoleum


Linoleum työ toteutettiin kaksivärisenä työnä, aiheena seikkailu.
Työn teko aloitettiin etsimällä aluksi tietoa linoleumista ja sen jälkeen aloittamalla luonnosten teko. Yllättävän nopeasti keksin, mitä tehdä, joten laatan kaiverruksen pääsin aloittamaan nopeasti. Työn tekoon käytettiin kahta laattaa: toinen laatta oli taustaväriä varten oleva kaivertamaton laatta ja toiseen laattaan kaiverrettiin kuva.

Työni kuvana toimi aika yksinkertainen, mutta omasta mielestä mukava metsässä, kiven takaa kurkistava jänis. 

Hahmotelma

Ensin hahmottelin laatalle lyijykynällä kuvan ja sen jälkeen aloitin kaiverruksen taltalla. Valkoiset osat kuvasta kaiverrettiin ensimmäisenä pois.
Kaiverrus sujui mutkitta, koska sitä olin jo tehnyt aiemminkin.

Työt oli tarkoitus vedostaa japaninpaperille. Paperia leikatessa piti jättää laatan jokaiselle puolelle noin 3 cm tyhjä tila. Taustaväri vedostettiin ensin erillistä laattaa käyttäen. Vedostus tapahtui sekoittamalla ensin haluttu väri. Sen jälkeen väri telattiin laatalle telaa käyttäen ja värin telauksen jälkeen laatta asetettiin suurin piirtein keskelle japaninpaperia. Väri painettiin paperiin isoa telaa käyttäen.








Taustavärin telauksen jälkeen väri annettiin kuivua, jonka jälkeen kaiverretulla laatalla vedostettiin kuva taustavärin päälle.
Vedostus tapahtui samalla tavalla kuin taustavärin vedostus.


Työstä piti tehdä vähintään 4 vedosta.

Valmiita töitä

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Puupiirros
Puupiirros työn aiheena oli mytologia.

Työ aloitettiin valitsemalla koivuvaneri laataksi, jonka jälkeen tuo valittu laatta hiottiin syysuuntaan hikkapaperilla kummaltakin puolelta laattaa sekä sivuilta. Hiottu laatta lakattiin punertavan värisellä, vesiohenteisella lakalla molemmilta puolilta laattaa. Lakka annettiin sitten kuivua.
Lakan kuivumisen aikana pystyi hyvin suunnittelemaan luonnosta annetusta aiheesta. Aluksi oli vaikea keksiä, mitä tekisi työhön, mutta kyllä sitä lopulta keksii. Luin myös hieman luonnosta miettiessä tietoa mytologiasta, internetistä ja kirjasta.
Työni kuvaksi muodostui kolmepäinen käärme, jonka ympärille tein hieman kuvioita, ettei työn tausta näyttäisi liian tyhjältä.

Laatalle laitetun lakan kuivumisen jälkeen, hahmottelin kuvan ääriviivat laatalle lyijykänällä. Tämän jälkeen pystyi aloittamaan laatan kaiverruksen taltalla. Laatasta kaiverrettiin ne kohdat pois, jotka jäisivät työssä valkoisiksi.

Kaiverrus oli aluksi hieman hankalaa, mutta kyllä se siitä helpottui kun hetken oli kaivertanut. Kaivertaminen oli kuitenkin sen verran itselle ainakin kädelle käyvää hommaa, että pari päivää kaiverruksen jälkeen, käsi oli todella kipeä.

Kaiverrettu laatta
Laatan kaiverrusta taltalla







Laatta vedostettiin japaninpaperille. Paperin jokaiselle reunalle, joka puolelle laattaa jätettiin noin 3 cm väliä tyhjää paperia. Vedostuksia piti tehdä vähintään 4 ja työssä piti käyttää kolme eri väriä.
Aloitin vedostamalla vaalean harmaalla taustavärin työlle. Siinä samalla sain valkoiset rajat käärmeelle ja kuvioille, mitä olivat työn reunassa.

Taustavärin vedostus tapahtui sekoittamalla ensiksi haluttu väri, jonka jälkeen väri telattiin laattaan. Laatan päälle asetettiin telauksen jälkeen japaninpaperi ja tämän päälle suojamuovin, jotta paperille ei kävisi kuinkaan. Sitten telasin isolla, puhtaalla telalla pyöriteltiin suojamuovin päältä. Tarkoitus oli tällä tavalla saada väri tarttumaan laatasta paperiin.
Vedostusten annettiin kuivua yön yli.

Neljän taustavärin vedostusten jälkeen tein muovista sapluunan, jotta saisin vain tietylle alueella, tässä tapauksessa käärmeen kohdalle, haluamaani väriä. Väriksi valikoitui vihreä. Sapluunan teon jälkeen kaiversin vielä hieman laattaa lisää.
Sapluunan teon jälkeen rupesin tekemään käärmettä valmiiksi. Sekoitin sopivan värisen vihreän. Telasin taas värin laattaan, jonka jälkeen asetin sapluunan laatan päälle ja sitten vielä tämän päälle japaninpaperi, jossa jo taustaväri. Japaninpaperin päälle asetin vielä suojamuovin. Telasin muutaman kerran puhtaalla telalla suojamuovin päältä, jonka jälkeen vielä väriä vahvistamaan pyörittelin pyörivin liikkein pyöreällä puulla värin päältä.
Lopputuloksena olin saanut vihreän värin vain käärmeen kohdalle sapluunan avulla.

Puupiirros työnä ja tekniikkana oli minulle ihan uusi. Mukavasti vaihtelua jo siihen, mitä on jo ennen tehnyt ja osannut tehdä. Työtä oli mukava tehdä, mutta ei kuitenkaan ehkä itselle se mieluisin tekniikka tehdä, vaikka tekniikalla saa toki aikaan hienoja töitä.




Valmis puupiirros työ

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Kuivaneula

Kuivaneulan työn aiheena oli musiikki ja työstä tuli vedostaa 4 kappaletta vedostuksia, eri väreillä tai yhdellä värillä.

Työn teko aloitettiin tietenkin luonnostelemalla työ aiheen pohjalta. Idea työhön tuli yllättävän nopeasti. Tällä kertaa luonnosteluun käyttänyt niin paljon aikaa, tein vain enkä miettinyt liikoja niin kuin yleensä luonnoksia tehdessäni. Luonnokseeni päätyi kissa, joka soittaa pianoa. Myöhemmin vielä lisäsin työhön muutaman nuotin leijailemassa ilmassa.

Luonnos työstä

Luonnoksen valmistuttua valitsin kupari laatan, jonka reunat ja nurkat hion hiekkapaperilla 45 asteen kulmassa. Hiomisen jälkeen laatan pinnasta otettiin muovikalvo irti ja laatta pyyhittiin muovikalvon poiston jälkeen puhdistusseoksella. Puhdistusseos sisälsi etikkaa, suolaa ja vettä. Puhdistuksen jälkeen pääsi aloittamaan laatan kaiverruksen.

Laatan kaiverrus tapahtui teräsneulaa käyttäen. Laattaan ikään kuin piirrettiin kuva teräsneulan avulla. Piirrintä pidettiin kaivertaessa pystyasennossa.

Kaiverruksen jälkeen pääsi vedostushommiin. Ensin leikattiin vedostuksille 4 grafiikkapaperia, jotka laitettiin vesialtaaseen kostumaan.
Paperien leikkelyn jälkeen sekoitin sopivan värin. Värin notkistamiseen käytin easywapia. Sen jälkeen levitin väriä kuparilaatalle pahvinpalalla. Värin levityksen jälkeen seurasi värin poisto, joka tehtiin tarlatan pallolla pyörivin liikkein. Värin poistoa jatkettiin vielä tämän jälkeen puhelinluettelopaperilla. Laattaan levitetty väri jäi aiemmin kaiverrettuihin kohtiin.
Laatan värin poiston jälkeen kuvasin vesialtaaseen laitetun paperin. Vedostus tapahtui laittamalla suojapaperien väliin graffiikkapaperi ja kuparilaatta ja pyörittämällä tämä kerran prässin läpi.
Loput vedostukset tehtiin samalla tavalla. Välillä kävin kaivertamassa kuparilaattaa lisää vahvistaakseni laatan uria.


Lopputuloksesta tuli hyvää jälkeä. Käytin muutamaa väriä vedostaessa töitä ja niistä tuli kaikista kivan näköisiä.

Valmiita vedoksia

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Carborundum

Carborundum työn aiheeksi valikoitui uni.
Aiheesta oli hieman vaikea keksiä tehtävää, en ole varma miksi, mutta osittain se voi johtua, että aihe on jo kerran aiemmin ollut. Silloinkin oli jo haastetta keksiä aiheeseen liittyvää kuvaa.


Luonnos
Työ aloitettiin tekemällä luonnos annetusta aiheesta. Itselle valikoitui pohdiskelujen jälkeen kuvaksi siili, joka nukkuu lehtien päällä.


Luonnoksen teon jälkeen valitsin kaksi saman kokoista offset levyä. Toista levyä käytettäisiin kuvan tekoon ja toisella saataisiin tehtyä kuvalle taustaväri. Molemmat offset levyjen reunat hiottiin hiekkapaperilla 45 asteen kulmassa. Hiomisen jälkeen laatat piti puhdistaa puhditusseoksella, jossa oli etikkaa, suolaa ja vettä. Laattaa pyyhittiin seoksella ja huuhdeltiin sitten vedellä.
Puhdistamisen jälkeen kuvan ääriviivat kaiverrettiin laattaan teräsneulan avulla.

Kuvan kaiverrusta







Kuvan maalaus laattaan tapahtui käyttämällä carborundumhiekka gessoseoksella. Gessoseoksia oli kahdenlaista; toisessa seoksessa oli enemmän carborundumhiekkaa, jolla sai aikaan voimakkaampia sävyjä vedokseen, kun taas toisessa seoksessa carborundumhiekkaa oli vähemmän eli sillä sai ei niin voimakkaita sävyjä vedokseen. Laatta maalattiin siveltimeä käyttäen ja maalaus sujui aika nopeasti. Maalauksen jälkeen laatan tuli antaa kuivua yön yli.
Maalauksen kuivuessa pääsi aloittamaan taustavärin vedostusta.

Ennen vedostuksien aloitusta piti leikata vedostuksille 4 grafiikkapaperia. Paperien jokaiseen reunaan jätettiin noin 3 cm tyhjä tila. Leikatut paperit laitettiin vesialtaaseen kostumaan.
Väritelaukseen käytettiin ohennettua väriä, johon tuli 1/5 osaa väriä ja 4/5 osaa geeliä. Tyhjään offset laattaan telasin haluaman värin, kuivasin vesialtaassa olleen paperin huolellisesti ja asetin laatan paperin päälle, jonka laitoin kerran prässin läpi. Vedostetut taustavärit annettiin kuivua kunnolla.

Kun maalattu offset levy sekä taustaväri telaukset olivat kuivuneet, pääsi aloittamaan itse kuvan vedostamista.
Aluksi taustaväri paperit laitettiin vesialtaaseen kostumaan. Tämän jälkeen valitsin haluaman värin, väreinä käytettiin metalligrafiikkavärejä. Sen jälkeen rupesin levittämään siveltimen avulla väriä kuivuneeseen kuva laattaan. Väri poistettiin laiton jälkeen tarlataania ja puhelinluettelopaperia käyttäen, pyörivin liikkein.
Kun värin poisto oli valmis, pääsi vedostamaan kuvaa.
Vesialtaassa ollut taustaväri paperi kuivattiin huolella. Kuivattu paperi aseteltiin suojapaperin kanssa prässilevylle, jonka jälkeen kuva laatta asetettiin taustaväri paperin päälle. Tämä vedettiin kerran prässin läpi.
Muiden vedostusten teko tapahtui samalla tavalla aina uuden värin lisäyksellä kuva laattaan.

Valmis, vihertävä taustainen vedos
Valmis, sinertävä taustainen vedos

Tekniikkaa oli minulle täysin uusi, josta en ollut edes aikaisemmin kuullut. Alussa olin jopa hieman hämmentynyt, miten tekniikka toimi, mutta tekemään päästessä sen ymmärsi paremmin. Tekniikalla sai hienoja vedostuksia aikaan. 




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Monotypia

Monitypia työn aiheena oli villi. Aiheesta kehittelin puun, jonka oksasto kasvaa eri suuntiin.
Kuvan luonnoksen valmistuttua, leikkasin offset levyn kokoisen paperin, johon oli tarkoitus tehdä sabluuna. Piirsin kuvan isommassa koossa paperille, jonka jälkeen mattoveistä apuna käyttäen leikkasin paperiin puu sabluunan.


Luonnos
Sabluunan valmistuttua pääsi aloittamaan työlle taustavärin tekoa. Grafiikkapaperista leikattiin kolme paperia, jotka laitettiin vesialtaaseen kostumaan. Paperien kostumisen aikana ehti hyvin valita taustavärin, sekoittaa se ja telata se offset levylle. Levyn telauksen jälkeen vesialtaassa ollut paperi kuivattiin huolella ja offset levy laitettiin grafiikkapaperin kanssa kerran prässin läpi.
Näin tehtiin myös muille papereille.


Sabluuna kuvasta
Annoin taustavärin kuivua hieman vedostuksen jälkeen.
Kuivumisen jälkeen oli kuvan vuoro. Kuvaa tehdessä käytin offset levyä apuna. Telasin offset levylle kuvalle haluamani värin, jonka jälkeen asetin sabluunan taustaväri paperin päälle ja tuon päälle laitoin vielä telatun offset levyn. Väri meni vain sinne alueelle, mihin olin leikannut puun kuvion.
Koko paperi offset levy pinkka laitettiin kerran prässin läpi.
Vastaava tehtiin myös muille papereille. Vaihtelin hieman kuvaa tehdessä väriä, koska ensimmäinen väri kokeilu ei ollut ihan niin hyvä, mitä olin ajatellut.

Taustaväri paperi ja sabluuna


Työn teko oli nopea tekniikka, jolla sai aikaan kivan näköisiä  ja yksinkertaisia vedostuksia.






Valmiita vedoksia eri väreissä
        

Kommentit

Suositut tekstit