Havainnosta piirtäminen

Oma osaaminen


Tukinnon perusteita:

  •          havainnoida ja toteuttaa kuvia eri menetelmillä
  •          toteuttaa kolmiulotteisen tuotoksen
  •          dokumentoida työnsä keskeisiä vaiheita ja perustella tekemiään ratkaisuja
  •          toimia vastuullisesti, oma-aloitteisesti sekä kehittää ja ylläpitää ammattiosaamistaan

 

Mitä osaamista sinulla jo on?

·         Osaan toteuttaa kuvia eri menetelmillä.

 

Miten sitä kehittäisit?

Harjoittelemalla ja tekemällä

 

Mistä osaamisiin sinun tulee hakea tietoa?

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Vaiheistus kysymykset, oman työprosessin vaiheiden hallinta

1. Havainto

Mitä kehittämistä havaintokyvyssäsi on, miten kehität omaa havaintokykyäsi?

 

 2. Idealuonnos

Miten kehität omaa kykyäsi tehdä idealuonnoksia ja ideoita?

  • Teen enemmän luonnoksia ja ideoin erilaisia töitä

3. Sommittelu

Miten kehität omaa osaamistasi sommittelussa, miten voisit parantaa sommittelujasi? 

  • Harjoittelemalla. Sommitteluja voisin parantaa kiinnittämällä huomiota sommitelmissa oleviin esineisiin ja asioihin ja yrittää saada ne oikeisiin mittasuhteisiin.

4. Toteuttaminen

Miten kehität omaa kykyäsi tehdä teoksia?

  • Harjoittelemalla ja kokeilemalla tehdä erilaisia teoksia, mitä ei ole tottunut tekemään.

5. Viimeistely

Miten kehität omaa kykyäsi ja osaamistasi viimeistellä, tunnistatko sen, että työ on viimeistelyvaiheessa, millaista olisi viimeistelyvaiheen rakentava palaute?

  • Asetan vaiheen työlle, jolloin vain viimeistelen työtä. Osaan mielestäni tunnistaa viimeistelyvaiheen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Harmaa-asteikko

Harmaa-asteikko tehtävässä oli tarkoituksena tehdä lyijykynällä harmaiden sävyjen asteikko tummimmasta sävystä vaaleimpaan sävyyn.

Harmaa-asteikko tehtiin A3 kokoiselle paperille. Alue, johon harmaa-asteikko tehdään teipattiin teipillä niin, että alueen korkeudeksi jää noin 3 cm.

Lopuksi teippi otettiin pois paperista.

Tehtävä oli nopea ja helppo tehdä.





 







----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pehmeää utua

Tehtävän tavoitteena oli tehdään litoposteri paperille hiilellä viivavarjostustyö, jossa on harmaiden eri sävyjä sekä kohta joka jää kokonaan valkoiseksi. Hiiltä ei saanut hangata tai levittää millään.

Litoposteri paperi tuli teipata piirrustusalustaan kiinni ennen työn aloittamista. Varjostaminen aloitettiin kevyillä viivoilla.








----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kummunkatu

Tehtävänä oli tehdä erilaisilla viivoitus tekniikoilla varjostettu katunäkymä Kummunkadulta valitsemasta kohdasta.

Ennen varsinaisen työn aloittamista piti tutkia, kuinka Vincent Van Gogh oli käyttänyt viivaa tehdessään omia töitään.

Työn suunnittelu aloitettiin käymällä kävelemässä Kummunkatua pitkin ja tarkastelemalla sen rakennuksia ja katunäkymää. Tarkoituksena oli löytää oma Van Gogh katunäkymä.

Katua kävellessä tuli myös kuvata kolme erilaista katunäkymää ja tehdä kolme erilaista katunäkymää. Yksi näistä tuli olla se lopullinen katunäkymä, mistä tekee työn. Päätin tehdä katunäkymän Kummunkadulla sijaitsevasta Kulmakahvilasta ja sen ympäristöstä.

Luonnoksien teon jälkeen kokeilin hieman toiselle paperille, miten käyttäisin rakennuksen ja ympäristön tekemisessä liquid gel ink kynää. Kokeilun jälkeen leikkasin sopivan kokoisen paperin, teippasin sen piirrustusalustaan kiinni ja tein hahmotelman rakennuksesta ja sen ympäristöstä.

Hahmottelun jälkeen aloitin tekemällä liquid gel ink kynällä työtä. Käytin suorien viivojen tekemiseen viivotinta.

Liquid gel ink kynällä tekemisessä meni aikaa. Olin ehkä turhankin pikkutarkka työn yksityiskohdista ja pähkäilin monet kohdat, miten ne tekisi.
Lopulta sain kuitenkin tehtyä työn ja olen siihen aika tyytyväinen.

  

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Kuva - storyboard, tapahtuma koululla

 Tehtävän tarkoituksena oli tehdä viiden ruudun tapahtuma sarja, joka tapahtuu koulun tiloissa.

Tehtävä aloitettiin katsomalla video : The Changing Shape of Cinema: The History of Aspect Ratio. Videosta piti poimia elokuva kuvasuhteet ja vastata muutamaan kysymykseen.

Videon katsomisen jälkeen aloitettiin kuvasarjan ideointi. Itse kehittelin yksinkertaisen tapahtumasarjan, jossa mystinen henkilö/hahmo saapuu koululle, mutta koululla ei ole paikalla ketään, jotenkin henkilö poistuu koulusta huomattuaan paikkojen olevan tyhjillään.

Ideoinnin valittiin videolla mainituista kuvasuhteista yksi, jota käytetään ruutujen tekemisessä. Tämän jälkeen otettiin iso A2-kokoinen paperi, teipattiin se kiinni piirrustusalustaan ja tehtiin oikean kokoiset ruudukot. Tämän jälkeen aloitettiin paikkojen luonnostelu.

Luonnokset oli tarkoitus tehdä paikan päällä, niissä tiloissa missä tapahtumat tapahtuvat. Paikkojen piirtämisen jälkeen sijoitin hahmon oikeisiin kohtiin kuvissa ja aloitin työn tussauksen.

Tussauksen jälkeen suunnittelin lyhyet selostukset kuvien viereen. 

Valmiiseen työhön kirjoitin nimen, sukunimen, päiväyksen sekä ryhmätunnuksen.



----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hiiliasetelma

Työn tarkoituksena oli tehdä hiiltä käyttäen työ valmiiksi laitetusta asetelmasta. Työ tehtiin isolle litoposteripaperille.

Aloitin tekemällä asetelmasta luonnoksia vihkoon ennen isolle litoposterille piirtämistä.

Luonnoksien jälkeen teippasin ison litoposteripaperin paperin kulmista piirrustusalustaan. Työ tehtiin maalaustelinettä käyttäen.

Tein kaiken kaikkiaan kaksi kokeilua ennen lopullista työtä. Ensimmäisestä kokeilusta tuli liian pieni ja toisessa asetelman kuutiot olivat hieman vinossa. Asetelmaan tehtiin myös valot ja varjot asetelman valaistuksen mukaisesti.

Asetelman valmistuttua teippasin litoposteripaperin kaikki sivut ja väritin taustan hiilellä kokonaan mustaksi. Teippauksen tarkoituksena oli, että työlle jää valkoiset, siis reunat. Taustan teon jälkeen fiksatiivilla fiksattiin työ ja asetettiin esille seinälle.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Värillinen tila

Tehtävänä oli tehdä jokin tila koululta käyttäen valitsemaa tekniikkaa, esim. värikynät, akvarellit, pastellit.

Itse valitsin tilaksi työtilasta grafiikka nurkkauksen, jossa on prässi ja pöytä. Tekniikaksi valitsin pastellikynät.

Hahmottelin nopeasti aluksi vihkoon tilan, minkä teen ja sitten valitsin hieman paksumman paperin, jonka teippasin kiinni alustaan. Paperille tein vielä hennon luonnoksen, jonka jälkeen aloitin väreillä tilan teon.

Aluksi tein prässin ja tilassa näkyvän pöydän ja sitten rupesin tekemään taustaa ja ympäristöä.

Pastellikynillä oli mukava tehdä ja niillä sai kivaa jälkeä. Aluksi se oli kyllä kokeilua, miten kynät toimivat, mutta loppujen lopuksi työ onnistui.

Työn valmistuttua otin teipit irti ja työ laitettiin käytävän seinälle esille.










----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Motorola

Mikä meni hyvin?

  • Töiden teko onnistui ja sain kaiken tehtyä, vaikka joidenkin töiden teko turhautti/ärsytti
  • Työt onnistuivat hyvin


Mitä meni huonosti?


Mitä opin?

  • Perspektiivistä ja kuvakulmista
  • Varjostuksista
  • Kuvien syvyydestä


Mitä teen seuraavalla kerralla paremmin?

  • Harjoittelen perspektiiviä ja kuvakulmia


Mitä laitan käytäntöön?

  • Teen enemmän luonnoksia
  • Käytän töiden teossa apuviivoja


Mistä olen kiitollinen?

  • Avusta ja neuvoista, mitä muilta saa
  • Saa käyttää oman aikansa töihin
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lukio miljöö

Työn tarkoituksena oli tehdä Outokummun lukiosta ja sen ympäristöstä omalla valitsemalla tekniikalla työ. Kuvakulman sai valita itse, kunhan työssä näkyy lukiorakennus ja pystyy kasata ympäristöä taustalle.

Ennen työn aloitusta kävimme tutustumassa ja valokuvaamassa lukiota ja sen ympäristöä.
Lukiolla käymisen jälkeen sai aloittaa työn suunniteluvaiheen ja miettiä työn toteuttamistekniikan. Itse valitsin työn toteuttamistekniikaksi akvarellivärit ja mustekynän. Ajatuksena oli, että maalaan ensin akvarelleilla työn, jonka jälkeen viimeistelen työn tekemällä tarpeellisia yksityiskohtia työhön mustekynällä.

Tein muutaman lyijykynä luonnoksen ennen kuin päätin, mistä kuvakulmasta työn tekee.
Tein myös ennen varsinaista työtä kokeilun, millä tavalla työn 
toteuttaa.

Varsinaisen työn teko sujui hyvin ja lopputulokseen on tyytyväinen, vaikka työn olisi hieman isommalle paperille voinut tehdä.

Mallikuva

Nopea luonnos
Valmis työ












Motorola työstä:


Mikä meni hyvin?
  • Työn teko ja suunnittelu onnistuivat hyvin
  • Toteutus onnistui

Mitä meni huonosti?

  • Omasta mielestä mikään ei mennyt huonosti

Mitä opin?
  • Perspektiivistä, asioiden sijoittelusta

    Mitä teen seuraavalla kerralla paremmin?


    Mitä laitan käytäntöön?


    Mistä olen kiitollinen?

    • Sai valita millä tekniikalla työn toteuttaa

    Kommentit

    Suositut tekstit