Havainnosta piirtäminen
Oma osaaminen
Tukinnon perusteita:
- havainnoida ja toteuttaa kuvia eri menetelmillä
- toteuttaa kolmiulotteisen tuotoksen
- dokumentoida työnsä keskeisiä vaiheita ja perustella tekemiään ratkaisuja
- toimia vastuullisesti, oma-aloitteisesti sekä kehittää ja ylläpitää ammattiosaamistaan
Mitä osaamista sinulla jo on?
·
Osaan toteuttaa kuvia eri menetelmillä.
Miten sitä kehittäisit?
Mistä osaamisiin sinun tulee hakea tietoa?
Vaiheistus kysymykset, oman työprosessin vaiheiden hallinta
1. Havainto
2. Idealuonnos
- Teen enemmän luonnoksia ja ideoin erilaisia töitä
3. Sommittelu
- Harjoittelemalla. Sommitteluja voisin parantaa kiinnittämällä huomiota sommitelmissa oleviin esineisiin ja asioihin ja yrittää saada ne oikeisiin mittasuhteisiin.
4. Toteuttaminen
- Harjoittelemalla ja kokeilemalla tehdä erilaisia teoksia, mitä ei ole tottunut tekemään.
5. Viimeistely
- Asetan vaiheen työlle, jolloin vain viimeistelen työtä. Osaan mielestäni tunnistaa viimeistelyvaiheen.
Harmaa-asteikko tehtävässä oli tarkoituksena tehdä lyijykynällä harmaiden sävyjen asteikko tummimmasta sävystä vaaleimpaan sävyyn.
Harmaa-asteikko tehtiin A3 kokoiselle paperille. Alue, johon harmaa-asteikko tehdään teipattiin teipillä niin, että alueen korkeudeksi jää noin 3 cm.
Lopuksi teippi otettiin pois paperista.
Tehtävä oli nopea ja helppo tehdä.
Tehtävän tavoitteena oli tehdään litoposteri paperille hiilellä viivavarjostustyö, jossa on harmaiden eri sävyjä sekä kohta joka jää kokonaan valkoiseksi. Hiiltä ei saanut hangata tai levittää millään.
Litoposteri paperi tuli teipata piirrustusalustaan kiinni ennen työn aloittamista. Varjostaminen aloitettiin kevyillä viivoilla.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kummunkatu
Tehtävänä oli tehdä erilaisilla viivoitus tekniikoilla varjostettu katunäkymä Kummunkadulta valitsemasta kohdasta.
Ennen varsinaisen työn aloittamista piti tutkia, kuinka Vincent Van Gogh oli käyttänyt viivaa tehdessään omia töitään.
Työn suunnittelu aloitettiin käymällä kävelemässä Kummunkatua pitkin ja tarkastelemalla sen rakennuksia ja katunäkymää. Tarkoituksena oli löytää oma Van Gogh katunäkymä.
Katua kävellessä tuli myös kuvata kolme erilaista katunäkymää ja tehdä kolme erilaista katunäkymää. Yksi näistä tuli olla se lopullinen katunäkymä, mistä tekee työn. Päätin tehdä katunäkymän Kummunkadulla sijaitsevasta Kulmakahvilasta ja sen ympäristöstä.
Luonnoksien teon jälkeen kokeilin hieman toiselle paperille, miten käyttäisin rakennuksen ja ympäristön tekemisessä liquid gel ink kynää. Kokeilun jälkeen leikkasin sopivan kokoisen paperin, teippasin sen piirrustusalustaan kiinni ja tein hahmotelman rakennuksesta ja sen ympäristöstä.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kuva - storyboard, tapahtuma koululla
Tehtävän tarkoituksena oli tehdä viiden ruudun tapahtuma sarja, joka tapahtuu koulun tiloissa.
Tehtävä aloitettiin katsomalla video : The Changing Shape of Cinema: The History of Aspect Ratio. Videosta piti poimia elokuva kuvasuhteet ja vastata muutamaan kysymykseen.
Videon katsomisen jälkeen aloitettiin kuvasarjan ideointi. Itse kehittelin yksinkertaisen tapahtumasarjan, jossa mystinen henkilö/hahmo saapuu koululle, mutta koululla ei ole paikalla ketään, jotenkin henkilö poistuu koulusta huomattuaan paikkojen olevan tyhjillään.
Ideoinnin valittiin videolla mainituista kuvasuhteista yksi, jota käytetään ruutujen tekemisessä. Tämän jälkeen otettiin iso A2-kokoinen paperi, teipattiin se kiinni piirrustusalustaan ja tehtiin oikean kokoiset ruudukot. Tämän jälkeen aloitettiin paikkojen luonnostelu.
Luonnokset oli tarkoitus tehdä paikan päällä, niissä tiloissa missä tapahtumat tapahtuvat. Paikkojen piirtämisen jälkeen sijoitin hahmon oikeisiin kohtiin kuvissa ja aloitin työn tussauksen.
Tussauksen jälkeen suunnittelin lyhyet selostukset kuvien viereen.
Valmiiseen työhön kirjoitin nimen, sukunimen, päiväyksen sekä ryhmätunnuksen.

Työn tarkoituksena oli tehdä hiiltä käyttäen työ valmiiksi laitetusta asetelmasta. Työ tehtiin isolle litoposteripaperille.
Aloitin tekemällä asetelmasta luonnoksia vihkoon ennen isolle litoposterille piirtämistä.
Luonnoksien jälkeen teippasin ison litoposteripaperin paperin kulmista piirrustusalustaan. Työ tehtiin maalaustelinettä käyttäen.
Tein kaiken kaikkiaan kaksi kokeilua ennen lopullista työtä. Ensimmäisestä kokeilusta tuli liian pieni ja toisessa asetelman kuutiot olivat hieman vinossa. Asetelmaan tehtiin myös valot ja varjot asetelman valaistuksen mukaisesti.
Asetelman valmistuttua teippasin litoposteripaperin kaikki sivut ja väritin taustan hiilellä kokonaan mustaksi. Teippauksen tarkoituksena oli, että työlle jää valkoiset, siis reunat. Taustan teon jälkeen fiksatiivilla fiksattiin työ ja asetettiin esille seinälle.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Värillinen tila
Tehtävänä oli tehdä jokin tila koululta käyttäen valitsemaa tekniikkaa, esim. värikynät, akvarellit, pastellit.
Itse valitsin tilaksi työtilasta grafiikka nurkkauksen, jossa on prässi ja pöytä. Tekniikaksi valitsin pastellikynät.
Hahmottelin nopeasti aluksi vihkoon tilan, minkä teen ja sitten valitsin hieman paksumman paperin, jonka teippasin kiinni alustaan. Paperille tein vielä hennon luonnoksen, jonka jälkeen aloitin väreillä tilan teon.
Aluksi tein prässin ja tilassa näkyvän pöydän ja sitten rupesin tekemään taustaa ja ympäristöä.
Pastellikynillä oli mukava tehdä ja niillä sai kivaa jälkeä. Aluksi se oli kyllä kokeilua, miten kynät toimivat, mutta loppujen lopuksi työ onnistui.
Työn valmistuttua otin teipit irti ja työ laitettiin käytävän seinälle esille.----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Motorola
Mikä meni hyvin?
- Töiden teko onnistui ja sain kaiken tehtyä, vaikka joidenkin töiden teko turhautti/ärsytti
- Työt onnistuivat hyvin
Mitä meni huonosti?
Mitä opin?
- Perspektiivistä ja kuvakulmista
- Varjostuksista
- Kuvien syvyydestä
Mitä teen seuraavalla kerralla paremmin?
- Harjoittelen perspektiiviä ja kuvakulmia
Mitä laitan käytäntöön?
- Teen enemmän luonnoksia
- Käytän töiden teossa apuviivoja
Mistä olen kiitollinen?
- Avusta ja neuvoista, mitä muilta saa
- Saa käyttää oman aikansa töihin
- Työn teko ja suunnittelu onnistuivat hyvin
- Toteutus onnistui
Mitä meni huonosti?
- Omasta mielestä mikään ei mennyt huonosti
- Perspektiivistä, asioiden sijoittelusta
Mitä teen seuraavalla kerralla paremmin?
Mitä laitan käytäntöön?
Mistä olen kiitollinen?
- Sai valita millä tekniikalla työn toteuttaa
Kommentit
Lähetä kommentti